Media

Media speglar såklart en viktig roll i dagens casinovärld. Och det är garanterat ömsesidigt. I stort sett varje kvällstidning lever på annonsintäkter från spelbolag och online casinon. Du skulle inte hinna bläddra i fem sekunder på Aftonbladet innan du fått syn på den första casino annonsen. Likadant är det på TV och radio. Välj att kika på valfritt program på exempelvis Kanal 5 och TV 3 och det kommer garanterat minst två reklamer om casinon på nätet i pausen.

Jag, Angel King of Slots, har inga problem med det. Inte alls. Men det blir nästintill pinsamt när någon skribent på någon kvällstidning skriver en artikel om spelmissbruk eller om någon person som spelat bort miljontals kronor hos ett nätcasino. Och utmålar spelaren som offer och nätcasinot som djävulen och den absolut värsta sorten. Samtidigt som det är just det casinot som betalar dennes lön. Jag har till och med sett artiklar om spelmissbruk där artikeln längst ner har med en annons om casinon online. Dubbelmoralen i sitt esse. Och sådant hyckleri klarar jag inte av. Det är för jävligt att en casinospelare har möjlighet att sätta in miljonbelopp efter miljonbelopp utan att någon varningsklocka ringer och sätter stopp för insättningarna.

Spelmonopolet släpps – Media bekräftar

Jag förutspår att det knappast kommer dyka upp färre annonser när spelmonopolet till viss del upphävs 1 januari 2019. Nästa år kommer det vara fritt för svenska casinon med godkänd spellicens att göra reklam i vårt avlånga land. Ja, ni förstår själva vart jag är på väg. Det vi ser nu är bara början. Men jag ser som sagt inga problem med att casinon vill betala dyra pengar för marknadsföring. Fall jag får drömma mig bort så hoppas jag en minst lika stor del av budgeten är avsatt för att förhindra spelmissbruk och hjälpa organisationer som arbetar dagligen med att ta hand om personer som hamnat inom detta fasansfulla spelmissbruk.

Media

  

Ta gärna del av mina andra artiklar på angelking.se. Här skriver jag om olika bands, gig guider.